OVV pleit voor ketenverantwoordelijkheid

OVV pleit voor ketenverantwoordelijkheid -

Het VHCP onderschrijft de conclusies van het rapport dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid vandaag publiceerde over de treinbotsing in Tilburg die vorig jaar plaatsvond. Een reizigerstrein die een rood licht negeerde is daarbij gebotst op een stilstaande goederentrein met gevaarlijke stoffen. De achterste wagon van de goederentrein bevatte een brandbaar gas en is door de botsing lek geraakt. Het betrof een relatief beperkte lekkage van ‘druppel-niveau’.

De Onderzoeksraad doet verschillende aanbevelingen voor de spoorbedrijven, de politiek en de chemische industrie. Voor de chemische industrie zien de aanbevelingen vooral op het gebied van ketenverantwoordelijkheid. Chemiebedrijven zouden met hun vervoerders afspraken moeten maken over het beperken van de risico’s, bijvoorbeeld door de achterste wagons van treinen niet meer met zeer gevaarlijke stoffen te vullen. Daarnaast zou het programma Veiligheid Voorop ook het transport van gevaarlijke goederen moeten omvatten. Deze benadering sluit aan op de bestaande nadruk op ketenverantwoordelijkheid en goed opdrachtgeverschap van het VHCP, wiens leden midden in de chemieketen staan. Het VHCP zal binnen Veiligheid Voorop spreken over de opvolging van de aanbevelingen.